Erik Klakegg stortrives som student ved OSM Aviation Academy i Arendal, og ser lyst på fremtiden. Pilotbehovet er stort i årene som kommer, og uteksaminerte studenter har gode fremtidsmuligheter.
Tekst Gunn Iren Kleppe
22 år gamle Erik Klakegg fra Ålesund er student ved OSM Aviation Academy i Arendal. Å bli pilot har vært drømmen siden han var liten. Først i 9. klasse fant han ut at det faktisk gikk an å bli det, og siden da har han jobbet målrettet og fokusert mot det. Det første var å finne ut av opptakskravene.
– Ut fra det, tok jeg de fagene som jeg trengte, sier han.
Mens han gikk på videregående jobbet Klakegg på Vigra flyplass. I militæret søkte han seg til Luftforsvaret. Deretter jobbet han på Vigra i et år før pilotstudiet. Da vi snakket med ham, var han kommet 1-1/2 år inn i studiene.
– Jeg er så å si ferdig med teorien. Det er ikke mange leksjoner før jeg begynner å fly multi engine. Nå flyr vi kun single engine, forteller han.
– Det er en helt fantastisk følelse, det å klare å mestre det, sier han om å fly.
– Du må i hvert fall ha motivasjon, det er alfa og omega, er hans råd til andre som vurderer pilotutdanning.
– Det er ingen som venter på deg selv om du faller bakpå. Men det beste er når du har jobbet med noe og faktisk får det til, når du ser progresjonen selv.
Godt miljø
– Det er veldig sammensveiset, det er en gjeng med felles interesser, det er en kjekk gjeng, sier Klakegg, som trives godt både med skolen, miljøet og instruktørene.
– Det er godt læringsmiljø, lærerne og instruktørene er veldig flinke. Jeg må si jeg er veldig fornøyd.
Valg av skole falt på OSM, både fordi han kjente til skolen og visste at utdanningen holder en høy kvalitet.
– Det var en spennende mulighet. Jeg var rundt på andre skoler og kikket, men jeg følte at OSM var den som passet meg best.
Etter utdanningen er målet jobb i Europa.
– Jeg kunne tenkt meg å prøve ganske mye: passasjer, frakt, post, forteller han.
– På lang sikt har jeg lyst å fly i Norge. Jeg tror jeg kan trives med ambulansefly.
– Fremtidsutsiktene ser ganske bra ut egentlig. Flyselskapene har stort behov for piloter i årene som kommer, avslutter Klakegg.
Stort behov for piloter
– Det er et veldig stort pilotbehov i årene som kommer. De nærmeste 20 årene trengs det 790.000 piloter globalt, hvorav 146.000 i Europa. Det er et fremtidsyrke med gode utsikter, sier Stein Mjåtveit, Director of Marketing ved OSM Aviation Academy.
– Vår visjon er å forme fremtidens luftfart gjennom å optimalisere forholdene for vekst og læring for studentene våre.
OSM Aviation Academy har fokusert på å utdanne trafikkflyvere siden 1963. I 2018 åpnet skolen en ny treningsbase i Arendal og i 2019 ble ytterligere en flyskole åpnet i Ft. Lauderdale i Florida.
Utdanningen tar 20 måneder og utdanningsopplegget er integrert med en blanding av teori og praksis. For nordmenn er det en fordel å søke seg til Arendal ettersom man kan få støtte fra Lånekassen.
– Gode kvaliteter er punktlighet, pålitelighet, og at man er godt forberedt for så vel klasserommet som flyleksjonene. Det er også svært viktig å være ydmyk og sulten på kunnskap og personlig utvikling hvis man skal være fremgangsrik som pilot, understreker Mjåtveit.
Gode muligheter
I Norge tar skolen inn 60 kandidater hvert år, 30 i mars og 30 i september. Man må være 18 år for å søke. Søkere må ha fullført videregående eller ha generell studiekompetanse med minimum bestått i matte, fysikk og engelsk.
Kandidatene gjennomgår også en medisinsk undersøkelse.
– Det vanligste som gjør at folk ikke klarer den medisinske undersøkelsen er fargeblindhet. Men det er en myte at man ikke kan bruke briller eller linser, forklarer Mjåtveit.
Mot slutten av studiet får studentene hjelp med CV og forberedelse til intervjuer. Takket være skolens strategiske partnerskap med mange flyselskaper er det mulig å søke jobber som ikke er åpne for alle.
– Det gjør at våre studenter har gode muligheter, understreker han.
Og inntil første jobb er sikret, kan studentene få kostnadsfri repetisjonsleksjoner i simulator samt hjelp til å forberede seg for intervjuer.
– Vår målsetning er at alle våre elever skal være i flygende jobb innen ett år etter at de er ferdig, avslutter Mjåtveit.