Et stort og økende behov for piloter gir gode fremtidsutsikter for dem som tar pilotutdanning. Nytt av 2017 er at studiet er nær fullfinansiert gjennom Lånekassen. Med fullført utdanning har du nesten hele verden som arbeidsplass.
UTDANNING // KARRIERE OG YRKESVALG
Tekst Gunn Iren Kleppe
På Torp lufthavn i Sandefjord ligger Nordens største flyskole, Pilot Flight Academy, hvor man har utdannet piloter i ti år. Inntil nylig måtte pilotutdanningen finansieres privat, men fra sommeren 2017 ble den kvalifisert til støtte i Lånekassen.
– Det er virkelig en game changer, understreker CEO Frode Granlund.
Til forskjell fra tidligere da man trengte rundt 800 000 kroner i egenkapital, dekker Lånekassen nå alt unntatt rundt 80 – 90 000 i egenfinansiering. Som pilot stiger man relativt raskt i lønn og man kan normalt forvente å bli kaptein innen 4 – 8 år. Ifølge Granlund er lønnen raskt på vei opp grunnet det store pilotbehovet.
Den norske studielånsordningen har fått internasjonal oppmerksomhet og skolen har hatt opptil 40 prosent utenlandske studenter fra over ti land.
– Nå er det selvfølgelig en stor pågang av norske studenter på grunn av studielånsordningen, sier Granlund.
Utdannes ikke nok piloter
Behovet for piloter forventes å vokse, så arbeidsmarkedet er bedre enn noensinne. De siste 7 – 8 årene har det ikke vært utdannet nok piloter hverken i Norge eller Europa. Granlund mener bransjen ikke har vært flink nok til å rekruttere.
Luftfartsbransjens prognoser tilsier fortsatt stor vekst innen luftfart. Det, kombinert med pensjonsavgang, gir et behov for over 600 000 piloter globalt de neste 20 årene i henhold til Boeings prognoser. Bare i Europa er det behov for mer enn 5 000 nye piloter i året og ifølge Granlund utdannes det kun rundt halvparten. Bare for å ha én Boeing 737 gående kreves det ti piloter og på langdistanseruter rundt 20 – 30 piloter per fly.
Underskuddet på piloter har allerede gitt utslag i tusenvis av kanselleringer.
– Alle flyselskaper har for få piloter. Kanselleringer blir det mye støy av, påpeker Granlund.
Forberedt på stor pågang
– Dette har vi sett komme i flere år, fortsetter han.
Skolen har rundt 150 studenter men er forberedt på stor pågang og forbereder seg på å ta imot opp til 400 studenter. De har nettopp ferdigstilt en rekke hybler og skal i gang med et byggeprosjekt på mange flere.
Skolen har inntak to ganger i året med studiestart i januar og august. For å komme inn trenger man enten generell studiekompetanse eller realkompetanse.
– Helsekravene er langt mildere enn mange tror, forklarer Granlund.
Mange tror at det er strenge fysiske krav, det er det ikke. Du trenger ikke perfekt syn og piloter kan bruke briller. I sivil luftfart er det to piloter om bord. Du trenger bare ha med ekstra briller.
– Skal du fly jagerfly i strid er det noe annerledes.
Verden som arbeidsplass
Skolen har i dag ti fly og to simulatorer, hvorav en stor Boeing simulator, hvor de simulerer realistiske situasjoner.
– Mesteparten av treningen består i å trene på ting når det ikke går som det skal, forteller Granlund.
På grunn av den sterke veksten har skolen flere fly og simulatorer i bestilling for levering i 2018.
– All undervisning er på engelsk. Engelsk er jo flyspråket. Det er mange nasjoner sammen og et internasjonalt studentmiljø, det er veldig berikende.
Utdanningen er toårig med parallell teori og flygetrening. Fullført utdanning gir sertifikater som kvalifiserer til pilotjobb nesten hvor som helst i verden. Deretter er det kun erfaring som gjenstår for å bli kaptein.
– Når de har fullført her har de alle sertifikater og rettigheter, forklarer Granlund.
Uteksaminerte piloter går rett til de store flyselskapene, typisk til Ryanair, Norwegian, SAS og Widerøe. Frafallet er lavt – prosentandelen som fullfører og består er over 90 prosent.
– Vi er heldig med så mange som fullfører og består, avslutter han.