Spennende lokomotivførerutdanning

Lokomotivførerutdanning gir god lønn, sikker jobb og gode arbeidsforhold. Utdanningen er ettårig med både teori og praksis. Vi snakket med to studenter som er storfornøyde med utdanningen.

Cerelyn Solgløtt er ute i praksis i Egersund sammen med kjørelærer Ståle Helleren.

Tekst Gunn Iren Kleppe

– Det er en veldig spennende utdanning, forteller Sunniva B. Notland som er student ved Norsk jernbaneskole.
Lokomotivførerutdanningen er en ettårig offentlig fagskole. Utdannelsen bygger på generell studiekompetanse med fysikk og matte eller teknisk fagbrev. Du må være minst 20 år ved studiestart. Ved bestått eksamen blir man lokførerkandidat og kan søke på jobb.
Skolen ligger i Oslo og åpner for opptak i begynnelsen av mars. Siste søknadsfrist er 1. mai. Interesserte finner informasjon på www.lokforerskolen.no. Fra nyttår 2019 skifter skolen navn til Norsk fagskole for lokomotivførere.
Notland liker at opplæringen er delt opp i fire deler med teori og praksis. Studentene sendes på til sammen 20 ukers øvelseskjøring og praktisk skifting i forskjellige bedrifter.
– Det er et veldig fint lagt opp utdanningsløp, der praksisperioden bygger på den teorien du har lært i forkant, og kjørelærerne er oppdatert på hva de kan forvente av deg i forhold til hvor langt du har kommet i utdanningen.
– Nå er jeg på Øvelseskjøring 2. Jeg merker at jeg forstår mer enn på Øvelseskjøring 1, konstaterer hun.
– Nå er det flytog, sist var det NSB, kanskje neste gang er godstog.

Gode fremtidsutsikter

Fra før har Notland fagbrev både som prosessoperatør og i støperifag. Jobben i Stavangerområdet innebar stålproduksjon for oljeindustrien. Nedgangen i oljeindustrien gjorde fremtidsutsiktene dårligere.
– Jeg ville skifte retning. I tillegg var jobben veldig fysisk tungt arbeid, forklarer hun.
– Det slo meg en dag at jeg kan søke på lokfører.
Hun tror fremtidsutsiktene som lokfører er svært gode siden befolkningen øker og behovet for tog vokser, mens man vil begrense antall biler i byene.
– Når jeg søkte på skolen så var ønsket å få jobb i Stavanger. Jeg ønsker fremdeles å jobbe i Stavanger, men kommer til å søke på alt som er aktuelt, sier Notland, som satser på en livslang karriere.
– I utgangspunktet tenkte jeg passasjertog, men det kan godt være at jeg søker på gods også. Det virker vel så interessant.

Godt miljø

– Det krever en del, du må ha fokus, sier hun.
– Det er et kjekt, spennende og utfordrende yrke, sier Notland, som har inntrykk av at lokførermiljøet i Norge er veldig godt med gode kollegaforhold.
Søkere til utdanningen må gjennom en helsetest og en psykologisk test.
– De vil teste deg på stress. Og du må være komfortabel med å jobbe skift, er Notlands råd til andre som er interessert i å bli lokfører.
Det er også en fordel med litt teknisk innsikt. Og du bør like litt utfordring siden tempoet kan bli høyt til tider.
– Det er en veldig kjekk utdanning, synes Notland, som opplever kjekke og flinke folk både ute i selskapene og på skolen der lærerne også er lokførere.
– De vet hva de snakker om. De har oppdatert kunnskap. Det er et veldig bra opplegg, slår hun fast.
Notland oppfordrer folk til å søke—spesielt jenter.
– Vi er like godt egnet som mannfolk til å kjøre tog, understreker hun.

Verdens beste kontor

Cerelyn Solgløtt er også lokførerstudent. Hun ble interessert på grunn av at mannen, som er lokfører, trives veldig godt med jobben. Hun liker også å utfordre seg selv. Opprinnelig kommer hun fra Filippinene, hvor arbeidsmarkedet har sterkere skiller mellom hva en kvinne kan søke på av jobber og hva en mann kan søke på.
– Her er det mulig for meg å prøve noe nytt. Jeg synes det er veldig utfordrende og spennende å lære om tog. Det er jo verdens beste kontor. Du ser natur, og du ser forandringer i naturen når du kjører.
– Jeg liker å ha flere ben å stå på og å gå utenfor komfortsonen, forteller Solgløtt, som er utdannet bioingeniør fra før og er veldig fornøyd med undervisningen.
– Allerede første dag fikk vi inntrykk av at skolen er veldig godt forberedt. Det er velorganisert, synes hun.

Beste valget jeg har gjort

Solgløtt liker også at det veksles mellom teori og praksis. Hun setter også pris på at studentene følges nøye opp og at de kan komme med forslag til forbedringer og faktisk blir hørt.
Tidligere hadde hun øvelseskjøring med lokaltog i Egersund. Nå har hun praksis hos flytoget.
– Du får på en måte opplevelse av å være i arbeidsrutine som lokfører. Vi følger turnusen til kjørelæreren, forklarer Solgløtt, som også liker variasjon i arbeidstiden og å møte forskjellige folk hver dag.
– Jeg ser meg selv som lokfører. Jeg vet ikke ennå hvilket selskap, men jeg får se på mulighetene ut fra hvor det er behov, sier hun om fremtidsplanene.
Hun skal søke overalt men Drammen hadde vært aller best, alternativt Oslo.
Solgløtt synes utdanningen passer for dem som er interessert i tog og som liker å utfordre seg selv, og som liker spenning og variasjon. Man må også like å lese, siden det er mye lesing i utdanningen. Selv må hun jobbe hardt, men det kan variere fra person til person.
– Jeg koser meg. Jeg synes det er det beste valget jeg har gjort, avslutter hun.

Studenter Sunniva Notland og Cerelyn Solgløtt på befaring på Nyland stasjonsområde.
No Comments Yet

Comments are closed